سود مرکب، تغيير بازپرداخت مدت وام از هفت سال به چهار سال و پذيرفته نشدن سفته شروطي است که در طرح خريد خودرو اعلام نشده بود اما از روز اول اعمال شد.

به گزارش سلام لردگان؛ به نقل از روزنامه جوان؛ سود مرکب، تغيير بازپرداخت مدت وام از هفت سال به چهار سال و پذيرفته نشدن سفته شروطي است که در طرح خريد خودرو اعلام نشده بود اما از روز اول اعمال شد. با اين حال خودروسازان داخلي به رکورد فروش بيسابقه ۸۶هزارو۸۰۰ خودرو در سه روز رسيدهاند که در بين خودروسازان جهان نيز قابل تأمل است. در واقع مردم از خودروسازان وام خريدند نه خودرو، زيرا پيشاز اين گرايش به خريد خودرو نداشتند اما حالا و با ارائه وام ۲۵ميليوني همان خودروهاي نخريدني، خريدني شدهاند!
اولين کسي که از طرح خريد خودرو با وام ۲۵ميليوني خبر داد ولي الله سيف رئيس کل بانک مرکزي بود، او در کنار دو عضو ديگر کابينه در يک عصر پاييزي به ميان خبرنگاران آمد و با اعلام خبر اعطاي وام ۲۵ميليون توماني براي خريد خودرو به مردم گرما بخش محافل عام و خاص شد.
از همان روز بود که بحث بر سر چگونگي بازپرداخت، به موضوع داغي در ميان مردم و کارشناسان بازار خودرو تبديل شد، با اين حال استقبال عجيب مردم باعثشده تا رئيس شوراي عالي خودروسازان از احتمال کمبود خودروي نو براي عرضه خبر دهد.
در حالي که قرار بود طرح تحريک تقاضا در حوزه خودرو با پرداخت وام هايي با مدت بازپرداخت هفت ساله باشد، درست در روز اجراي طرح مسئولان از يک تا چهار ساله شدن بازپرداخت وام بسته به تقاضاي مشتري خبر دادند.
با اجرايي شدن طرح چهار ساله همچنان نعمتزاده بر هفت ساله بودن طرح خريد خودروتأکيد ميکند. محمدرضا نعمتزاده، وزير صنعت، معدن و تجارت ميگويد که طرح همچنان بايد با بازپرداخت هفت ساله اجرايي شود، اما خودروسازان خلاف آن را ميگويند؛ آنها بر ناتواني در به دوش کشيدن بار مالي ناشي از بالا رفتن تعداد اقساط متقاضيان اذعان دارند، چراکه بانک مرکزي تنها تا چهار سال از آنها خريد دين ميکند و مابقي تعهدات از چهار سال به بالا را بايد خود خودروساز به عهده بگيرد.
برهمين اساس، خودروسازان ميگويند در شرايطي که با کمبود نقدينگي مواجه هستند، توانايي پذيرفتن چنين ديني را ندارند، بنابراين طرح چهار ساله اجرايي ميشود، مگر اينکه از اين به بعد با رايزنياي که دولت با خودروسازان انجام ميدهد، مدت زمان بازپرداخت از مرز چهار سال بالاتر رود.
همچنين طبق اخبار منتشر شده در گذشته سود اين تسهيلات ۱۶درصد ميباشد اما اکنون بانک مرکزي با اعلام اين مسئله که اگر مشتري هرماه قسط خود را در روز مقرر شده پرداخت نکند بايد سود مرکب بپردازد. از ديگر مشکلاتي که در اين طرح وجود دارد تعداد چکهايي است که خودروسازان از متقاضيان طرح دريافت ميکنند، در حالي که بسياري از افرادي که ممکن است ضامن کسي باشند، خود هم متقاضي اين طرح باشند. نکته بعد درباره نپذيرفتن سفته توسط نمايندگيهاست، در حالي که علياصغر ميرمحمد صادقي، مديرکل اعتبارات بانک مرکزي نيز در مصاحبه روز دوشنبه خود اعلام کرد: اگر متقاضيان دريافت وام کالا يا خودرو دسته چک نداشته باشند، ميتوانند از سفته هم استفاده کنند. همچنين مجتبي خسروتاج قائم مقام وزير صنعت در اين باره ميگويد: آن دسته از افرادي که در ارائه چک به نمايندگي مجاز مشکل دارند، ميتوانند از سفته استفاده کنند و هيچ الزامي براي ارائه چک نيست.
اما به گزارش خبرنگار ما از سطح شهر تهران در اين روزها به نظر ميرسد کارمندان نمايندگيها هم به نحوي توجيه شدهاند که با خوشرويي ميتوانند مردم را به سوي استقبال از طرح سوق دهند. يکي از کارمندان نمايندگي فروش يکي از خودروسازان در گفتوگو با خبرنگار «جوان» گفت: هيچ يک از نمايندگيهاي اين خودروساز قادر به پذيرش سفته از طرف متقاضيان نيستند و افراد فقط با ارائه چک ميتوانند از اين طرح استفاده کنند. مردي ۶۰ ساله با موهاي سپيد که به گفته خود بازنشسته بود، با مراجعه به نمايندگي و ديدن جدول اقساط خريد خودرو با اذعان به اينکه حقوق من حدود يک ميليون و ۷۰۰ هزار تومان در ماه است و براي خريد خودروي مورد نظر بايد در ماه حدود يک ميليون تومان پرداخت کنم که اين امر باعث ميشود از باقي مصارف خود صرف نظر کنم. از طرفي ديگر مردم با مراجعه به نمايندگيها از نداشتن دسته چک و درخواست نمايندگيها براي ثبت نام فقط در قبال دريافت چک شکايت داشتند و با بد قولي هايي که در گذشته از سوي خودرو سازان در زمان تحويل خودرو به مشتري صورت گرفته است، مردم نگران تحويل به موقع خودروي خود بودند.
اما بعضي از مردم با استقبال از طرح آن را خوب توصيف کرده و با اشتياق فراوان به ثبت نام ميپرداختند و آن را فرصت خوبي براي ماشيندارشدن خود برميشمردند. برخي ديگر با ديدن اين استقبال از ناتواني در پرداخت قسطهاي ثبتنام کنندگان در ميان خود سخن ميگفتند.
آخرين آمارهاي فروش
براساس آخرين آمارهاي رسمي که تاکنون اعلام شده است، خودروسازان ميگويند که توزيع نسبي مناسبي در استقبال از انواع خودروهاي توليد خود داشتهاند. ايرانخودرو به صراحت آمار فروش خود را بالغ بر ۲۵ هزار خودرواعلام کرده وهمچنين گروه خودروسازي سايپا در قالب طرح فروش تسهيلاتي خودرو در هر ۲ ثانيه بيش از يک خودرو، هر دقيقه ۳۵ خودرو و در هر ساعت کاري هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو فروخته است.
به گزارش ايرنا، درمجموع آمار فروش خودرو توسط ايران خودرو و سايپا در سه روز اجراي بسته خروج از رکود در دو حالت برابر با ۴۲ هزار و ۴۰۰ تا ۴۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه است. بر اساس آخرين آمار منتشره، تا ساعت ۱۱ صبح روز چهارشنبه که سومين روز از اجراي طرح خريد خودرو با وام ۲۵ ميليون توماني به شمار ميرود، تعداد ۸۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه از محصولات ايران خودرو و سايپا به فروش رسيده است. همچنين بر اساس آخرين آمارهاي ارائه شده در پايان روز دوم، ۴۰ درصد آن پژو ۴۰۵، نزديک به ۳۰ درصد سمند و بقيه پژو پارس، ال ۹۰ و پژو۲۰۶ و دنا بوده است، همچنين در گروه خودروسازي سايپا نيز بيش از ۱۹ هزار خودرو ثبت نام شده که ۷۰ درصد آن متعلق به پرايد و تيبا و بقيه خودروهاي ال۹۰ و وانت زامياد برليان بوده است.
به گفته مسئولان با اجراي طرح فروش خودروهاي داخلي با استفاده از تسهيلات بانکي حداکثر ۲۵ميليون توماني، مشتريان خريد خودروهاي صفر کيلومتر بيشتر شدهاند و با اين روند در آينده نه چندان دور با احتمال کمبود خودروي صفر درکشور مواجه خواهيم بود، البته شنيدهها حاکي است که فروش برخي خودروها به اتمام رسيده و دامنه انتخاب در سومين روز محدودتر شده است و تنها يک نوع از يک برند با استقبال از سوي مردم مواجه نشده است.
انتهاي پيام/